Inleiding
Het programma Omgevingskwaliteit gaat over onze zorg voor de stedenbouwkundige, architectonische, ecologische, cultuurhistorische, landschappelijke en ruimtelijke kwaliteit van de leefomgeving van mens en dier. Verschillende aspecten beïnvloeden die kwaliteit, zoals de water-, bodem- en luchtkwaliteit, de gezondheid van de leefomgeving (milieuaspecten zoals geluid, trilling, straling, afval en emissies), de (water)veiligheid, de klimaatadaptatie (verdroging, vernatting) en de biodiversiteit. Wij hanteren een bredere definitie voor omgevingskwaliteit dan de AMvB's bij de Omgevingswet verplicht. Gezondheid, veiligheid en functionaliteit vallen volgens de toelichting bij de wet buiten die definitie. Terwijl in het Besluit kwaliteit leefomgeving (juli 2018) gezondheid, veiligheid en ruimtelijke kwaliteit juist wel als belangrijke zorg van de overheid worden benoemd. Die bredere definitie past beter bij onze missie van 'volop ruimtelijke kwaliteit'.
Bestuurlijke prioriteiten:
1. Omgevingsvisie: implementatie Omgevingswet en dorpsplannen en -visies
De invoering van de Omgevingswet levert ons meerdere opgaven:
- Een strategische omgevingsvisie voor Ommen opstellen.
- De gemeentelijke organisatie klaarstomen voor het werken volgens de wettelijke vereisten en het gedachtegoed van ‘Houtskoolschets Ommen 4.0’.
- Dorpsplannen en -visies opstellen.
- Nieuw rood voor rood beleid vaststellen..
2. Duurzaamheidsprogramma
Het duurzaamheidsprogramma dat we opstellen bevat de volgende opgaven:
- De energietransitie vormgeven: energiebesparing, duurzame opwek- en energievoorziening.
- Adaptatie aan klimaatveranderingen zoals hitte, droogte en wateroverlast.
- Werken aan een circulaire economie, inclusief landbouw.
- Bewustwording van burgers vergroten.
- Een voorbeeldfunctie als gemeente vervullen.
3. Woonprogramma
We maken een nieuw woonprogramma waarin we werken aan:
- Bouwen dat gericht is op de vraag en op de demografische ontwikkeling in de regio.
- Levensloopbestendig bouwen.
- Duurzaam, energieneutraal en circulair bouwen.
- Het bepalen van de juiste locaties voor de bouwopgaven.
4. Bereikbaarheid
We werken zoveel mogelijk vanuit een totaaloverzicht aan mobiliteitsvraagstukken, zodat we samenhang creëren.
5. Veiligheid
Onze hoofdopgave is een veilig Ommen om in te wonen en verblijven. Aan deze deelopgaven werken we:
- De slachtofferkans verkleinen.
- De pakkans vergroten.
- Daling van het aantal woninginbraken.
- Zicht op overlast en personen met verward gedrag.
- Voorkomen en verminderen van probleemjeugd(groepen).
- Voorkomen en verminderen van risicogedrag bij jongeren.
- Inzicht in en tegengaan van ondermijnende (georganiseerde) criminaliteit.
- Hogere verkeersveiligheid.
Doelstellingen
Doelstelling | Status | |
---|---|---|
Programma Omgevingskwaliteit | ||
Taakveld Afval | ||
In 2025 voldoen aan de landelijke VANG-doelstelling: 30 kg restafval per inwoner en een scheidingspercentage van 90%. | ||
De klanttevredenheid van inwoners verhogen naar gemiddeld cijfer 8, te meten met een klanttevredenheidsonderzoek. | ||
Taakveld Crisisbeheersing en brandweer | ||
Uitvoering geven aan de acties als genoemd in het Integraal Veiligheidsplan. | ||
Taakveld Duurzaamheid en Milieubeheer | ||
Aansluiten bij Nationaal Fonds Asbestdaken zodra landelijk fonds operationeel is. | ||
Ambitie en duurzaamheidsprogramma vaststellen voor Ommen. | ||
Voortzetten van de energiebesparingsaanpak inclusief Energieloket. | ||
Uitwerken van de Regionale Energie Strategie West-Overijssel. | ||
Opstellen van een warmtetransitievisie Ommen. | ||
De risicoanalyse voor VTH vernieuwen. | ||
Taakveld Grondexploitaties | ||
Uitvoering geven aan de 'Meerjarenprognose Grondexploitaties 2021'. | ||
Taakveld Openbaar vervoer | ||
Consequenties van de nieuwe concessie implementeren. | ||
Taakveld Openbare orde en veiligheid | ||
Versterken van de inzet van toezichthoudende capaciteit. | ||
Continueren aanpak drugs onder jongeren. | ||
Uitvoeren van de veiligheidsmonitor. | ||
Opstellen van ondermijningsbeleid. | ||
Ondermijning op vakantieparken continueren. | ||
De visie op veiligheid gemeente Ommen laten vaststellen door de gemeenteraad, 2021/2022. | ||
Taakveld Parkeren | ||
Evalueren van het fietsparkeren in en rondom het centrum. | ||
Taakveld Ruimtelijke ordening | ||
Het opstellen van een Implementatieprogramma Omgevingswet. | ||
Inzetten van een ervencoach om boeren en ondernemers de helpende hand te bieden bij ontwikkelingen in het buitengebied. | ||
De omgevingsvisie nader uitwerken. | ||
Taakveld Verkeer en vervoer | ||
Opstellen uitvoeringsplan voor het jaar 2021 vanuit het strategisch uitvoeringsprogramma 2020. | ||
Afronden planvorming van een kwalitatief hoogwaardige fietsverbinding tussen Dalfsen en Ommen-Noord. | ||
Paaltjes en borden vervangen langs het te reviseren wandel-/fietsnetwerk gemeente Ommen. | ||
Uitvoeren van inspecties en herberekeningen civiele kunstwerken. | ||
Realiseren van een pontje over Vecht. | ||
Taakveld Wonen en bouwen | ||
Nota Grondbeleid opstellen. | ||
Een nieuw woningbouwprogramma opstellen. | ||
Uitvoeren van de prestatieafspraken met woningcorporaties. | ||
Deelname en participatie in het project buurtbemiddeling geïnitieerd in Dalfsen en Staphorst. | ||
Depla-indicatoren
Programma: | Indicator: | Eenheid: | Bron: |
---|---|---|---|
Omgevingskwaliteit | Diefstallen uit woning | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
2018 | 2,6 | ||
2019 | 1,4 | ||
2020 | 2,6 | ||
2021 | n.n.b. | ||
Eventuele toelichting: | |||
Omgevingskwaliteit | Hernieuwbare elektriciteit | % | RWS |
2018 | 1,1 | ||
2019 | 1,4 | ||
2020 | 2,2 | ||
2021 | n.n.b. | ||
Eventuele toelichting: | |||
Omgevingskwaliteit | Geweldsmisdrijven | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
2018 | 3,7 | ||
2019 | 4,0 | ||
2020 | 3,1 | ||
2021 | n.n.b. | ||
Eventuele toelichting: | |||
Omgevingskwaliteit | Omvang huishoudelijk restafval | Kg/inwoner | CBS |
2018 | 63 | ||
2019 | 60 | ||
2020 | 60 | ||
2021 | n.n.b. | ||
Eventuele toelichting: | |||
Omgevingskwaliteit | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
2018 | 7,8 | ||
2019 | 2,3 | ||
2020 | 4,5 | ||
2021 | n.n.b. | ||
Eventuele toelichting: | |||
Omgevingskwaliteit | Verwijzingen Halt | Aantal per 10.000 jongeren | Bureau Halt |
2018 | 108 | ||
2019 | 149 | ||
2020 | 66 | ||
2021 | n.n.b. | ||
Eventuele toelichting: | |||
Omgevingskwaliteit | Winkeldiefstallen | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
2018 | 1,1 | ||
2019 | 1,1 | ||
2020 | 0,6 | ||
2021 | n.n.b. | ||
Eventuele toelichting: | |||
Omgevingskwaliteit | Nieuw gebouwde woningen | Aantal per 1.000 woningen | Basisregistratie adressen en gebouwen |
2018 | 10,8 | ||
2019 | 14,6 | ||
2020 | 19,1 | ||
2021 | n.n.b. | ||
Eventuele toelichting: |
Middelen
Bedragen x € 1.000 | R 2019 | B 2020 | B 2021 | B 2022 | B 2023 | B 2024 | |
Baten | |||||||
Crisisbeheersing en brandweer | 81 | 162 | 143 | 143 | 143 | 143 | |
Openbare orde en veiligheid | 12 | 88 | 91 | 91 | 91 | 91 | |
Verkeer en vervoer | 24 | 83 | 84 | 84 | 84 | 84 | |
Parkeren | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 10 | 101 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
Riolering | 1.691 | 1.693 | 1.843 | 1.843 | 1.844 | 1.843 | |
Afval | 1.791 | 2.118 | 1.841 | 1.841 | 1.841 | 1.841 | |
Milieubeheer | 23 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Begraafplaatsen en crematoria | 236 | 315 | 320 | 320 | 320 | 320 | |
Grondexploitatie (niet-bedrijventerreine | 3.329 | 2.508 | 3.525 | 1.240 | 2.073 | 1.074 | |
Wonen en bouwen | 986 | 534 | 544 | 547 | 547 | 547 | |
Totaal baten | 8.186 | 7.607 | 8.400 | 6.119 | 6.953 | 5.953 | |
Lasten | |||||||
Crisisbeheersing en brandweer | -40 | -1.517 | -1.540 | -1.540 | -1.540 | -1.540 | |
Openbare orde en veiligheid | -191 | -383 | -101 | -101 | -101 | -102 | |
Verkeer en vervoer | -1.775 | -2.477 | -2.744 | -2.739 | -2.700 | -2.683 | |
Parkeren | -6 | -13 | -13 | -13 | -13 | -13 | |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -923 | -986 | -1.035 | -1.035 | -980 | -980 | |
Riolering | 0 | -1.800 | -1.397 | -1.412 | -1.382 | -1.382 | |
Afval | -80 | -1.754 | -1.481 | -1.481 | -1.482 | -1.482 | |
Milieubeheer | -421 | -581 | -451 | -451 | -451 | -451 | |
Begraafplaatsen en crematoria | 0 | -584 | -230 | -230 | -230 | -228 | |
Grondexploitatie (niet-bedrijventerreine | -4.530 | -2.199 | -3.552 | -1.305 | -2.139 | -1.133 | |
Wonen en bouwen | -679 | -660 | -747 | -735 | -728 | -717 | |
Totaal lasten | -8.644 | -12.953 | -13.292 | -11.044 | -11.747 | -10.713 | |
Totaal saldo | |||||||
Crisisbeheersing en brandweer | 40 | -1.356 | -1.398 | -1.398 | -1.398 | -1.398 | |
Openbare orde en veiligheid | -179 | -295 | -10 | -10 | -10 | -11 | |
Verkeer en vervoer | -1.751 | -2.395 | -2.660 | -2.655 | -2.616 | -2.599 | |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -913 | -884 | -1.029 | -1.030 | -974 | -975 | |
Afval | 1.711 | 364 | 360 | 360 | 359 | 359 | |
Milieubeheer | -397 | -576 | -447 | -447 | -447 | -447 | |
Riolering | 1.691 | -107 | 446 | 431 | 462 | 461 | |
Begraafplaatsen en crematoria | 236 | -269 | 90 | 90 | 90 | 91 | |
Wonen en bouwen | 308 | -126 | -203 | -187 | -181 | -170 | |
Grondexploitatie (niet-bedrijventerreine | -1.200 | 310 | -27 | -65 | -66 | -59 | |
Parkeren | -5 | -13 | -13 | -13 | -13 | -13 | |
Totaal saldo | -458 | -5.346 | -4.891 | -4.925 | -4.794 | -4.760 | |
Verschil t.o.v. begr. vorig jaar | |||||||
Crisisbeheersing en brandweer | -42 | ||||||
Openbare orde en veiligheid | 285 | -1 | -1 | ||||
Verkeer en vervoer | -265 | 4 | 39 | 17 | |||
Parkeren | - | ||||||
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -145 | 55 | |||||
Riolering | 553 | -15 | 31 | -1 | |||
Afval | -5 | -1 | |||||
Milieubeheer | 129 | ||||||
Begraafplaatsen en crematoria | 358 | 2 | |||||
Grondexploitatie (niet-bedrijventerreine | -337 | -38 | -1 | 7 | |||
Wonen en bouwen | -77 | 16 | 6 | 11 | |||
Totaal verschil begr. vorig jaar | 455 | -34 | 131 | 35 |