Inleiding
Dit programma draait om onze rol en takenpakket als gemeente en hoe wij daarop ons bestuur en onze bedrijfsvoering inrichten. Die rol en het takenpakket zijn de afgelopen jaren flink veranderd als gevolg van steeds snellere en grotere ontwikkelingen. Enerzijds verandert de vraag uit de samenleving: de Nederlandse samenleving is mondiger, beter geïnformeerd en digitaler. Onze klassieke rol als overheid die ‘voor haar burgers zorgt’ is steeds minder gewenst en houdbaar en verschuift naar die van regisseur en netwerkpartner. In die rol werken we, waar mogelijk, vanuit de zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid van onze inwoners. En participeren we als partners in het realiseren van goede oplossingen.
Tegelijkertijd nemen onze taken toe in omvang en complexiteit. Denk alleen al aan de decentralisaties in het sociaal domein en de uitwerking daarvan. We hebben als gemeente de blijvende verantwoordelijkheid om grip te houden op ons werk en onze (financiële) resultaten. Kortom, er wordt een fors beroep gedaan op ons verandervermogen. De ontvlechting uit de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg (BOH) en herstart als organisatie per 1-1-2019 grepen wij aan om hier flinke stappen in te zetten: in onze bedrijfsvoering, manieren van werken, ondersteuning en planning & control. Wij creëren zo een relatief kleine regie-/netwerkgemeente die als organisatie veel taken uitbesteedt en noemen dit het Ommen 4.0-model. De basis hiervan hebben we beschreven in de 'Houtskoolschets Ommen 4.0'. Om dit model concreet en succesvol te maken, werken we de komende jaren bewust aan deze organisatieontwikkeling. We willen daarin ook een kweekvijver en experimenteercentrum zijn voor jong talent.
Doelstellingen
Doelstelling | Status | |
---|---|---|
Programma Bedrijfsvoering | ||
Taakveld Bedrijfsvoering | ||
Het verder doorontwikkelen van informatieveiligheid. | ||
Doorontwikkelen besturingscyclus. | ||
Uitvoeren organisatieontwikkelprogramma 'Ommen 4.0' | ||
Taakveld Bestuur | ||
Verplaatsen van het herdenkingsmonument als onderzoek blijkt dat er een geschiktere locatie is. | ||
Ondersteunen van de viering 75 jaar vrijheid. | ||
Taakveld Treasury | ||
Een netto schuldquote hebben van <100%. | ||
Een kasgeldlimiet hebben van <8,5%. | ||
Een renterisiconorm hebben van <20%. |
Depla-indicatoren
Programma: | Indicator: | Eenheid: | Bron: |
---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | Apparaatskosten | Kosten per inwoner | Eigen begroting |
2018 | - | ||
2019 | - | ||
2020 | - | ||
2021 | - | ||
Eventuele toelichting: | |||
Bedrijfsvoering | Gemiddelde WOZ waarde | Duizend euro | CBS |
2018 | 234 | ||
2019 | 238 | ||
2020 | 242 | ||
2021 | 254 | ||
Eventuele toelichting: | |||
Bedrijfsvoering | Demografische druk | % | CBS |
2018 | 77,5 | ||
2019 | 79,6 | ||
2020 | 80,8 | ||
2021 | 81,8 | ||
Eventuele toelichting: | |||
Bedrijfsvoering | Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | Eigen gegevens (BOH) |
2018 | 6,4 | ||
2019 | 6,5 | ||
2020 | 6,5 | ||
2021 | n.n.b. | ||
Eventuele toelichting: | |||
Bedrijfsvoering | Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | In Euro's | COELO |
2018 | 681 | ||
2019 | 692 | ||
2020 | 701 | ||
2021 | 744 | ||
Eventuele toelichting: | |||
Bedrijfsvoering | Externe inhuur | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | Eigen begroting (BOH) |
2018 | 18,28 (R2016) | ||
2019 | 19,38 (R2017) | ||
2020 | 18,88 (BnW 2018) | ||
2021 | n.n.b. | ||
Eventuele toelichting: | |||
Bedrijfsvoering | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | In Euro's | COELO |
2018 | 761 | ||
2019 | 735 | ||
2020 | 712 | ||
2021 | 769 | ||
Eventuele toelichting: | |||
Bedrijfsvoering | Formatie | Fte per 1.000 inwoners | Eigen gegevens (BOH) |
2018 | 6,2 | ||
2019 | 6,1 | ||
2020 | 6,3 | ||
2021 | n.n.b. | ||
Eventuele toelichting: | |||
Bedrijfsvoering | Overhead | % van totale lasten | Eigen begroting |
2018 | - | ||
2019 | - | ||
2020 | - | ||
2021 | - | ||
Eventuele toelichting: |
Middelen
Bedragen x € 1.000 | R 2019 | B 2020 | B 2021 | B 2022 | B 2023 | B 2024 | |
Baten | |||||||
Bestuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
OMM.uitkeringen en ov. uitkeringen GF | 24.863 | 29.404 | 30.781 | 30.714 | 30.699 | 30.892 | |
Overige baten en lasten | 156 | 34 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vennootschapsbelasting (VpB) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Beheer overige gebouwen en gronden | 35 | 193 | 197 | 197 | 196 | 196 | |
Overhead | 1.906 | 1.897 | 475 | 483 | 475 | 473 | |
Treasury | 22 | 507 | 422 | 464 | 507 | 487 | |
OZB woningen | 2.269 | 2.294 | 2.336 | 2.336 | 2.336 | 2.336 | |
OZB niet-woningen | 1.694 | 1.611 | 1.640 | 1.640 | 1.640 | 1.640 | |
Belastingen overig | 144 | 31 | 33 | 33 | 33 | 33 | |
Totaal baten | 31.090 | 35.973 | 35.883 | 35.867 | 35.886 | 36.057 | |
Lasten | |||||||
Bestuur | -1.093 | -1.127 | -1.095 | -1.095 | -1.095 | -1.079 | |
OMM.uitkeringen en ov. uitkeringen GF | 0 | -257 | -564 | -704 | -672 | -764 | |
Overige baten en lasten | -213 | -2.480 | -275 | -1.298 | -426 | -502 | |
Vennootschapsbelasting (VpB) | 27 | -45 | -45 | -45 | -45 | -45 | |
Beheer overige gebouwen en gronden | -128 | -388 | -606 | -607 | -595 | -596 | |
Overhead | -8.099 | -7.536 | -9.676 | -9.693 | -9.676 | -9.673 | |
Treasury | -188 | -208 | -166 | -163 | -161 | -160 | |
OZB woningen | -257 | -215 | -44 | -44 | -44 | -44 | |
OZB niet-woningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Belastingen overig | -69 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal lasten | -10.020 | -12.256 | -12.471 | -13.649 | -12.714 | -12.862 | |
Totaal saldo | |||||||
Bestuur | -1.093 | -1.127 | -1.095 | -1.095 | -1.095 | -1.079 | |
OMM.uitkeringen en ov. uitkeringen GF | 24.863 | 29.147 | 30.217 | 30.010 | 30.027 | 30.128 | |
Overige baten en lasten | -57 | -2.446 | -275 | -1.298 | -426 | -502 | |
Vennootschapsbelasting (VpB) | 27 | -45 | -45 | -45 | -45 | -45 | |
Beheer overige gebouwen en gronden | -93 | -195 | -409 | -411 | -399 | -400 | |
Overhead | -6.192 | -5.639 | -9.201 | -9.210 | -9.201 | -9.200 | |
Treasury | -166 | 299 | 256 | 302 | 346 | 327 | |
OZB woningen | 2.013 | 2.079 | 2.292 | 2.292 | 2.292 | 2.292 | |
OZB niet-woningen | 1.694 | 1.611 | 1.640 | 1.640 | 1.640 | 1.640 | |
Belastingen overig | 75 | 31 | 33 | 33 | 33 | 33 | |
Totaal saldo | 21.070 | 23.717 | 23.412 | 22.218 | 23.172 | 23.195 | |
Verschil t.o.v. begr. vorig jaar | |||||||
Bestuur | 32 | 16 | |||||
OMM.uitkeringen en ov. uitkeringen GF | 1.070 | -207 | 17 | 101 | |||
Overige baten en lasten | 2.171 | -1.023 | 872 | -76 | |||
Vennootschapsbelasting (VpB) | - | ||||||
Beheer overige gebouwen en gronden | -214 | -2 | 12 | -1 | |||
Overhead | -3.563 | -9 | 9 | 2 | |||
Treasury | -43 | 46 | 45 | -19 | |||
OZB woningen | 212 | ||||||
OZB niet-woningen | 29 | ||||||
Belastingen overig | 2 | ||||||
Totaal verschil begr. vorig jaar | -305 | -1.194 | 954 | 23 |